Zichtbaar blijven in tijden van crisis

Mag ik het al zeggen? 

Vast. De Corona crisis is in volle gang. Het zorgpersoneel, de docenten en andere mensen die een beroep hebben gepositioneerd aan de frontlinie, werken zich uit de naad. Daarbij ligt bij talloze bedrijven de business even plat. Dit schept ook mogelijkheden. Laten we ons nu vooral focussen op hetgeen dat wél kan.

Deze crisis brengt namelijk ook de kans om nieuwe manieren van zakelijk contact te ontdekken en te benuttigen. De online wereld ligt voor je open! Veel ondernemers hebben zakelijke klanten en zien hun doelgroep dan ook als ‘bedrijven’. Het is belangrijk om te beseffen dat achter deze bedrijven mensen schuilen. Social media kanalen, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram, e-mail marketing systemen, en video tools scheppen bijvoorbeeld de mogelijkheid om op een persoonlijke manier contact te leggen met de klant.

Social media 

Je wilt door middel van pakkende content de aandacht trekken van de juiste mensen binnen de organisatie. Dat betekent dat je moet inspelen op de behoefte van deze personen. Social media  platformen bieden hiervoor bij uitstek de mogelijkheid om op een gepaste en getargette manier interactie te creëren met de (potentiële) klant. 

Door allereerst uit te zoeken waar jouw ideale klant zich bevindt. Is dat bijvoorbeeld veelal op LinkedIn, of op Instagram? Of jouw ideale klant een financieel directeur of een HR manager is, maakt niet uit. Probeer die persoon te doorgronden en op zijn / haar behoefte in te spelen door middel van de juiste content. Op deze manier vang je de aandacht en ga je het gesprek aan met jouw ideale klant. Oók, of juist gedurende deze bizarre tijden.

E-mail marketing 

Ben jij bezig met het ontwikkelen van een Masterclass, een E-book, een Whitepaper of bijvoorbeeld een nieuwe dienst die je binnenkort gaat aanbieden, binnen jouw bedrijf? Dan is e-mail marketing een mooie tool om bestaande klanten te updaten. Tools zoals Active Campaign scheppen de mogelijkheid klanten op een persoonlijke manier te informeren en hen op de hoogte te houden van gebeurtenissen, trends, nieuwe inzichten en nieuwe aanbiedingen. 

Op deze manier blijf je top of mind bij klanten, zelfs als het werk op dit moment tijdelijk niet door kan gaan. Hebben ze je nodig in de toekomst? Dan zullen ze aan je denken.

Video

Niks is zo populair als video in deze tijd! Video kan namelijk op 100+ verschillende manieren worden ingezet. Werken jij en je collega’s op afstand? Video conferenties zijn de oplossing. Zoals bijvoorbeeld het veel gebruikte platform Zoom. Wil je een nieuwe feature of tool uitleggen aan een grotere groep mensen? Zet bijvoorbeeld Webinargeek in. Dit platform geeft de mogelijkheid om live en vooraf opgenomen webinars te produceren. 

Wat ik eigenlijk met deze tekst wil zeggen? Ook deze periode heeft lichtpuntjes en mogelijkheden. Zet ze in, op een positieve manier.